Elena Čolig i Paola Kuten,3.a
Performans je oblik izvedbe koji je protiv predstave o umjetnosti kao trajnom objektu i podvlači prolaznost umjetničkog djela te kritizira razdvojenost umjetničkog djela od umjetnika. U središtu pozornosti nisu uloge kao u kazalištu ili slike i objekti kao u likovnoj umjetnosti, već akcije, pokreti i procesi, a forma izražavanja nije egzaktno određena ni definirana. Mnogi ga smatraju avangardnim, lucidnim i destruktivnim oblikom izvedbe koji skreće pozornost na društvene probleme današnjice.
Drugim riječima, u takvoj vrsti djelovanja bitna je utilitarnost, a ne esteticizam.
U hrvatskoj umjetnosti i kulturi također vidimo zapečaćene tragove umjetničkog aktivizma, čiji su pripadnici postmodernistički umjetnici Tomislav Gotovac, Vlasta Delimar, Sanja Iveković, Mladen Stilinović i drugi.
Jedna je od prvih umjetničkih akcija u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti, nastala 1968., Crveni Peristil kojeg je izvela skupina splitskih studenata Pedagoške akademije likovnog smjera i učenika Škole za primijenjenu umjetnost kada su u noći s 10. na 11. siječnja obojili površinu ispred Peristila Dioklecijanove palače po uzoru na Maljevičev Crni kvadrat s tridesetak litara simbolične, crvene boje kao poziv na rušenje institucionalizirane umjetnosti, a izvršitelji su sudski kažnjeni jer ih se u to vrijeme smatralo vandalima.
Mnogi su ovaj performans smatrali vandalizmom i uništavanjem kulturne baštine jer kako znamo i sami, Dioklecijanova palača je jako stara i od 1979. godine je uvrštena u UNESCO-ov popis baštine. Međutim, nakon nekog vremena ljudi ovaj događaj vežu uz legendarnu izvedbu i prepoznali su njezinu vrijednost.
Osim Crvenog Peristila dogodio se i Crni Peristil na tridesetoj obljetnici od Crvenog Peristila koji je također izazvao skandal. Multimedijalni je umjetnik i performer, Igor Grubić, načinio crni krug na Peristilu. Želio je ukazati na stanje u državi koje je simbolizirala crna boja i oblik kruga koji izgleda kao crna jama bez dna. Crni Peristil proglašen je umjetničkom intervencijom koja je doživjela veliki uspjeh na 33. zagrebačkom Salonu.
Zadnji Peristil koji se dogodio bio je Žuti Peristil u studenom 2009. godine. Navijačka skupina Hajduka obložila je Peristil žutim najlonskim materijalom s natpisom „Kodeks“. Cilj tog pothvata bio je ukazivanje na tadašnju situaciju u nogometnom klubu Hajduku. To je bio protest protiv tadašnjeg splitskog gradonačelnika koji se miješao u poslove njihova kluba, a sredstvo s kojim je akcija izvršena trebalo je implicirati na žute vrećice trgovačkog lanca Kerum koji je u gradonačelnikovu vlasništvu.
Zaključno mogu reći da performans kao oblik izvedbe jedan je od najboljih načina za dobivanje pažnje javnosti i ljudi. Crveni, Crni i Žuti Peristil ukazuju na probleme koji su se događali u tom vremenu i zato bi ljudi trebali cijeniti da postoje oni koji su spremni žrtvovati skoro sve da se izbore za slobodu i jednakost. Umjetnost je jedan od najvažnijih medija koji nam izravno prenosi shvaćanja i razmišljanja nekog umjetnika te se u to vrijeme pomoću umjetnosti pokušali riješiti društveni problemi, nepravda i sl. Slažem se sa svim pokretima koji su vezani uz podizanje čovjekove svijesti i borbe protiv neravnopravnosti i lošeg društva.